美年度人權報告,點名立法院並未將樂生療養院列為古蹟保護。

2008/03/12

http://www.state.gov/g/drl/rls/hrrpt/2007/100517.htm

2007 Country Reports on Human Rights Practices -TaiwanDuring the year, activists petitioned the authorities to preserve the Lo Sheng leprosy sanatorium and to allow its residents to continue living there. Most of the Lo Sheng site was to be demolished to make way for a rapid mass transit depot. In May the Public Construction Commission (PCC) decided to preserve half of the site's original buildings and to relocate the remaining residents to an adjoining high-rise long term care facility, which was not acceptable to the residents. Disability rights activists charged the PCC with putting development before the rights of the disabled. The authorities asserted that an appropriate balance had been reached between competing interests. In November the LY approved a $28 million (NT$900 million) fund to compensate residents for decades of confinement at the facility. However, the LY did not designate the Lo Sheng facility as a protected historical site, as activists had requested.

大部分的樂生用地為了建大眾捷運車廠而必須拆除,而在這一年裡,運動人士為維護樂生療養院、爭取居民續住權向當局請願。5月,公共工程委員會(委員會)決定保留半數工地中的原建築物,而居民需搬遷至毗鄰的高層長期照護機構,這是居民不能接受的。人權運動人士指控委員會將地方發展置於人權之前,而當局聲稱此結果已是為兩者找到平衡。11月,立法院批准了一項2800萬美元(新台幣九億元)的基金以補償居民幾十年在該設施的隔離,但並不依運動人士的要求指定樂生設施為保護歷史遺跡。 Ps:afer December ,the Compensation Law remain did not pass in LY Ps:12月最後,立法院補償法也沒有通過。

美年度人權報告 台灣不再列在中國之內 【聯合晚報╱華盛頓特派員張宗智/十一日電】

2008.03.12 03:10 pm http://udn.com/NEWS/NATIONAL/NAT1/4254374.shtml

TVBS和三立兩家台灣有線電視台去年引起軒然大波的報導造假事件,11日與樂生療養院拆遷爭議案,首度登上了美國國務院新出爐的年度人權報告;其中點名立法院並未將樂生療養院列為古蹟保護。

此外,今年這份人權報告沒有再把台灣歸類於「中國」項下,在東亞地區的國家報告中,台灣報告自成一項,港、澳、西藏則繼續列在「中國」之內。

國務院自1999年起公布人權報告,除了1999年讓台灣自成一類外,2000至2007年的報告,都將台灣歸在「中國」項下。

國務院在去年的人權報告中,以相當大的篇幅詳述第一家庭多項弊案在內的台灣官員貪腐情況,並提到陳水扁總統和他被起訴的妻子吳淑珍被列為貪汙共犯,因此並引起要求陳水扁下台的示威遊行。

不過,今年的人權報告對台灣在去年引起政治爭議的多位首長特別費案,只以「數位重要的執政及在野黨人士,因誤用特別費案被起訴」簡單帶過,迥異去年點名詳盡敘述的處理方式。

【2008/03/12 聯合晚報】@ http://udn.com/

建議標籤: 
事件分類: 

臉書討論

回應

調整一下句子:

大部分的樂生用地為了建大眾捷運車廠而必須拆除,而在這一年裡,運動人士為維護樂生療養院、爭取居民續住權向當局請願。5月,公共工程委員會(委員會)決定保留半數工地中的原建築物,而居民需搬遷至毗鄰的高層長期照護機構,這是居民不能接受的。人權運動人士指控委員會將地方發展置於人權之前,而當局聲稱此結果已是為兩者找到平衡。11月,立法院批准了一項2800萬美元(新台幣九億元)的基金以補償居民幾十年在該設施的隔離,但並不依運動人士的要求指定樂生設施為保護歷史遺跡。